Veelgestelde vragen over het Coronavirus

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje wat betreft het coronavirus. Helaas kunnen we er weinig aan doen, behalve door samen te werken en samen sterk te staan in deze tijden. Zolang we blijven luisteren naar de experts, dan hopen wij dat alles snel weer richting het normale leven gaat. In de tussentijd roepen wij een ieder op om elkaar te helpen waar dat kan en voor elkaar klaar te staan. Steun uw lokale ondernemer en help hem deze moeilijke periode door.

Qua verzekeringen komt er nu waarschijnlijk ook veel op u af. U bent onzeker over uw reis die u nu maakt of wilt gaan maken. Los van het feit of u een vergoeding krijgt of niet, staat uw gezondheid voorop. Om een vergoeding te krijgen op uw reis is het van belang dat u een annuleringsverzekering heeft. Een basis annuleringsverzekering vergoedt vaak maar weinig, dus u zal al een uitgebreide/allrisk annuleringsverzekering moeten hebben. Twijfelt u eraan welke u heeft? Wij helpen u graag. Wilt u nog één afsluiten? Dat kan, maar het coronovirus wordt al niet meer gedekt.

V: Ik heb nog snel een annuleringsverzekering afgesloten op mijn reisverzekering. Maar toen was het coronavirus al bekend. Wordt dit vergoed?
A: Ten eerste raden wij aan om met uw reisorganisatie te overleggen. Zij kunnen het vaak al oplossen voor u. Qua annuleringsverzekering wordt het in de meeste gevallen helaas niet meer vergoed. Maar er zijn uitzonderingen. Zo heeft Aegon bijvoorbeeld pas sinds 13 maart 2020 haar voorwaarden veranderd. Wij raden het aan om contact met ons op te nemen. Wij zoeken het graag voor u uit.

V: Ik heb al ver van te voren een reis geboekt en had toen ook al een annuleringsverzekering. Wordt mijn geannuleerde reis vergoed?
A: In de meeste gevallen wordt dit gelukkig nog vergoedt. Alleen is het wel belangrijke dat het land waar u naar toe gaat een code rood of negatief reisadvies heeft. Wij raden het u aan om eerst contact met uw reisorganisatie op te nemen, om te kijken wat zij voor u kan betekenen. Wellicht kunnen zij omboeken of een voucher geven?

V: Mijn reisbureau/aanbieder/vakantiepark heeft mijn reis geannuleerd en biedt een voucher aan. Ik wil nu wel een andere periode, maar dat is duurder. Wordt dat vergoed?
A: Vervelend dat uw reis niet doorgaat. Uw reisorganisatie geeft gelukkig wel geld terug in de vorm van een voucher en hierdoor heeft u geen financieel verlies. Dat uw reis in een andere periode duurder is, is helaas niet vergoed door de verzekering. Wellicht kan u samen met uw reisorganisatie eruit komen?

V: Mijn reis kan niet doorgaan of wil ik niet meer doorlaten gaan vanwege het coronavirus. Krijg ik mijn geld terug?
A: Wij snappen het volledig dat uw reis geannuleerd wordt of dat u zelf niet meer wil gaan. Ten eerste moet u bij uw reisorganisatie navragen wat u terug kan krijgen van hen. Eventuele gemaakte kosten die niet vergoed worden, kunnen wij voorleggen bij uw reisverzekering, mits u een annuleringsverzekering heeft. Het verschilt per reisverzekering of u wel of niet vergoed krijgt. Ook is het belangrijk om te weten wanneer de reisverzekering afgesloten is.

V: Door het coronavirus moet ik op mijn reisbestemming in quarantaine. Nu moet ik extra kosten maken voor vervoer en verblijf. Kan ik deze extra kosten verhalen op mijn reisverzekering?

A: Vervelend dat u in quarantaine moet. Hopelijk kan u snel weer naar huis. Helaas is dit niet verzekerd voor u.

V: Door het coronavirus moet ik mijn terugreis omboeken (vliegtuig, trein, taxi, boot etc.) en deze zijn duurder dan mijn andere tickets. Wordt dit vergoed?

A: Helaas wordt dit niet vergoed door de verzekeraar.

V: Ik heb onlangs nog een reis geboekt. Maar nu wil ik toch niet meer gaan. Wordt dit vergoed?
A: Jammer dat uw reis niet door kan gaan. Afhankelijk van uw boekingsdatum, kan u wel of niet een vergoeding krijgen op uw annuleringsverzekering. Alles na 11 maart 2020 wordt niet meer vergoed.

V: Ik wil mij laten testen op het coronavirus. Kost dit mij mijn eigen risico?
A: Op het moment van schrijven (18 maart 10:00 2020) kost dit nog je eigen risico. De overheid is bezig om te kijken wat alternatieven zijn.

V: Ik wil graag allerlei preventiemiddelen kopen voor het coronavirus. Wordt dit vergoed door mijn verzekering?
A: Goed dat u zich voorbereid. Helaas is dit niet gedekt op een verzekering.

V: Ik heb een evenement gepland staan (jubileumfeest, trouwerij, zakelijk feest et cetera). Nu moet ik dit annuleren. Is dit gedekt?
A: Jammer dat uw evenement niet door kan gaan. Als u al voor 27 februari 2020 een evenementenverzekering had afgesloten, dan is dit meestal nog gedekt. Na 27 februari 2020 is het coronavirus geen geldige reden meer voor dekking.

Heeft u vragen of onduidelijkheden? Neem gerust contact met ons op. Wij werken dan wel vanuit huis, we blijven gewoon bereikbaar voor ons Uniek advies.