Aan deze Q&A kunnen geen rechten worden ontleend. In de polisvoorwaarden is exact omschreven voor welke kosten er dekking bestaat. Bel ons gerust op 050-5340320 voor meer informatie.
Doorlopende reisverzekering
V: Mijn bagage is achtergebleven door de drukte op Schiphol. Heb ik recht op vergoeding van de bagage?
A: Komt uw bagage later aan op uw reisbestemming dan bedoeld? Dan bent u verzekerd voor de kosten van het aanschaffen van noodzakelijke kleding en toiletartikelen voor de eerste dagen van uw reis. Hoeveel u maximaal vergoed krijgt, vindt u terug in de polisvoorwaarden (de meest voorkomende maximale vergoeding is € 250).
Bij vertraagde bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximum van € 1.300. De claim bij de luchtvaartmaatschappij moet binnen een week worden ingediend.
Annuleringsdekking
V: Ik heb mijn vlucht gemist door een lange wachtrij op de luchthaven. Heb ik recht op vergoeding van de ticket?
A: Hebt u uw vlucht gemist door lange wachtrijen op Schiphol? Dan is hiervoor geen dekking op de reis- of annuleringsverzekering. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van de passagiers om op tijd bij het vliegtuig te komen
V:Heb ik recht op vergoeding bij vertraging van mijn vlucht?
A: Op de reisverzekering is er geen dekking. Bent u door vertraging meer dan drie uur later aangekomen op je eindbestemming? Dan hebt u recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij als:
▪ uw vlucht start in een EU-land, of
▪ u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij.
Op de annuleringsverzekering is er in de volgende situatie dekking. Komt u met vertraging aan op uw reisbestemming omdat u een of meerdere aansluitingen mist? Omdat de boot, bus, trein of het vliegtuig waarmee u reist onverwacht vertraging heeft? Dan bent u verzekerd voor aankomstvertraging. Deze dekking geldt alleen:
▪ als de reis langer duurt dan 3 dagen, en
▪ als u met minimaal 8 uur vertraging aankomt.
V: Heb ik recht op vergoeding bij een geannuleerde vlucht?
A: Is uw vlucht geannuleerd? Dan biedt de reis- en annuleringsverzekering geen dekking. Wanneer de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert, hebt u recht op een vergoeding of een alternatieve vlucht vanuit uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Neem voor een oplossing contact op met de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Naast de vergoeding van de vluchtkosten hebt u in sommige gevallen ook recht op een extra vergoeding.
V: Mijn vlucht is geannuleerd. Heb ik recht op een vergoeding als ik een verblijf, huurauto, excursie of evenement los heb geboekt?
A: U bent verzekerd als u de module annulering of garantie annulering hebt meeverzekerd en een van de onderdelen van uw samengestelde reis onvoorzien uitvalt. Deze dekking geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen. Met samengestelde reis bedoelen wij een reis die bestaat uit apart van elkaar geboekte onderdelen. U hebt dan bijvoorbeeld een reisticket en een verblijf los van elkaar geboekt. Het gaat alleen om vervoer en/of verblijf dat/die u vooraf hebt geboekt. De door de luchtvaartmaatschappij geannuleerde vlucht vergoeden wij niet.
V: Ik heb een pakketreis geboekt en nu gaat mijn vlucht niet door. Wat dan?
A: Op de reisverzekering is er geen dekking. De reisorganisatie zou het hele bedrag terug moeten betalen als er geen alternatieve vlucht is. U hebt namelijk een compleet pakket geboekt, waaronder hotel, huurauto, vlucht en soms transfers van en naar de luchthaven vallen. Hebt u zelf de reisticket en een verblijf los van elkaar geboekt? Dan hebt u dekking voor de annuleringskosten, omdat de vlucht door onvoorzien gebeurtenis uitvalt.
V: Ik heb een los ticket of een pakketreis geboekt en nu gaat mijn vlucht niet door. De luchtvaartmaatschappij en/of reisorganisatie weigert de reis te vergoeden. Wat kan ik doen?
A: Als je er niet uit komt met de reisaanbieder dan kunt u het beste een eventuele rechtsbijstandverzekering inschakelen.